Chris Bangle: Rozhovor o zrode Fiatu Coupé

                                                                 
 
Fiat Coupé má veľkých fanúšikov po celom svete ale najmä v Európe. V roku 2014 sa v  talianskom Turíne oslavovalo 20. výročie tohto auta. Jeho dizajnér Chris Bangle sa ho zúčastnil. Bol veľmi prekvapený, že sa ho zučastnilo viac ako 140. áut. "Ked som uvidel zhromaždených toľko áut, veľmi to na mňa zapôsobilo " povedal Bangle v rozhovore. Coupé bolo míľnik pre Fiat v 90. rokoch. Spoločnosť Fiat v poslednom čase veľmi neoslnila spoločnosť ,a tak sa tento výrobca snažil dostať spať na výslnie, no Coupé bolo významným aj pre Banglea. Bolo to jeho posledným autom, ktoré navrhol pred vstupom do manažmentu. Bangle začal pracovať na projekte Coupé už v marci 1990 pod réžiou Leonarda Fioravantiho hlave Centro Stila vo Fiate. Fioravantiho neskôr nahradil Ermanno Cressoni, ktorý prišiel z Alfa Romeo, zaťial čo Bangle pracoval na svojich konceptoch. "Projekt začal, keď šéf inžinier Pietro Tronville (otec Fiatu Una a chlap, ktorý ma dostal z firmy Opel do Fiatu) ,ma zavolal do jeho kancelárie a vysvetľoval mi aké možnosťi má firma Pininfarina vo svojej továrni v Turíne, a že by chceli vyrobiť auto na platforme Fiatu Tipa - povedal Chris Bangle. V roku 1985 si ma najali pre prácu na Fiat Panda, nie prvé ktoré navrhol Giugiaro, ale druhé, ktoré nevyšlo až do roku 2003. Viete si predstaviť koľko modelov zavrhli?! ".  "Išli sme  skôr radikálnym dizajnom, tak ako to robil Bertone v 70. rokoch, mysleli sme si ,že keď pôjdeme klasickým štýlom, nebude to mať "štavu".  Ako Pininfarina pracovala na dizajne interiéru, Bangle sa snažil zamerat na predok auta. "snažil som sa spojit vnútorný pohľad z auta smerom dopredu, s GT-40 tkou od Forda. Inšpirácia boku auta pochádzala od ferrari-ho a bizzarini-ho, sklonený dizajn a vyvýšená zadná časť nad zadným blatníkom, ale pohľad z predu - ten bol brutálny". "Práca na jeho dizajne bola tažká, v tej dobe sa nepoužívali 3D tlačiarne a počítačové programy ako dnes."  Spomína si aj na to ,ako tažké bolo pracovať na aute, kde základ pochádzal z auta Fiat Tipo.."Museli sme urobiť veľa práce, pretože Tipo bola strašná platforma". Náčrty boli zvláštne, extravagantné, keby dnes za mnou prišiel niekto s takými náčrtmy, určite by som ho nenajal." Zažartoval si Bangle. Všetky zmeny sa udiali na malých modeloch áut v kancelárii a nie na návrhoch na papiery" ,tie nám pomohli hlavne na začiatku. "Potom nám pomáhali hlavne plastikoví modelári" . "Aj napriek vybranej platforme a počiatočným návrhom sa vďaka usilovnej práci dosiahol dizajn, ktorý triumfoval." Povedal Bangle. Ako Bangle a jeho tým pracoval na dizajne, šéf inžinier Nevio di Giusto mal na starosti funkčnost v Centro Stile popri Cressonim a Fioravantim. Títo ale neboli spokojní s návrhom "zadnej časti auta" kôli aerodynamike, tak Bangle musel predizajnovať túto časť auta pomocou vzduchového tunela..Prsty v návrhu karosérie mala aj firma z Turína -G studio. Počin tejto firmy bola nakoniec tankovacie viečko a predné dvojito-bublinové svetlomety. Nakoniec v Centro Stile vo Fiate padlo konečné rozhodnutie a dizajnér Chris Bangle sa stal "otcom" tohto krásneho auta. Fiat Coupé uzrel svetlo sveta.-)
 
                                                                                                    

Kontakt

fiatcoupe sk/Cz Tibrik93@gmail.com