Fiat Coupe
Začiatkom 90. rokov Fiat rozšíril a diferencoval svoj sortiment, pričom Fiat Style Centre čerpal z najlepších existujúcich platforiem a navrhoval množstvo športových vozidiel s výraznou osobnosťou a solídnymi funkčnými schopnosťami. Medzi nimi vynikal jeden: Fiat Coupé.
Deväťdesiate roky boli pre Fiat kľúčovým momentom: s Paolom Cantarellom na čele fúkal vietor kreativity silno a tvrdo. Piemontský inžinier tlačil na spoločnosť, aby ešte viac diferencovala svoju výrobu, a preto sa zameral na Fiat Style Centre, ktoré viedol architekt Ermanno Cressoni, ktorý bol vedúcim dizajnu v Alfe Romeo už pred príchodom do Turína. Výsledkom bol tím, ktorý by bol schopný ponúknuť všetky druhy áut: od tradičných sedanov až po originálne multipriestory, ale aj brilantné športové kupé a pavúky.
Aby sme získali prehľad o tomto kreatívnom centre, porozprávali sme sa s dizajnérom Robertom Giolitom, ktorý sa v tom čase práve pripojil k tomuto tímu a teraz je vedúcim Stellantis Heritage. "Dalo by sa povedať, že v tom čase sa skutočne zrodilo Fiat Style Centre," hovorí Giolito. "Po odchode z vonkajšej polohy v historickej karosárni Boano sa stala pulzujúcou, multietnickou realitou, ktorá v rámci spoločnosti zohráva čoraz dôležitejšiu úlohu. Veľký personál pod vedením Ermanna Cressoniho spojil inovatívneho ducha Američanov Chrisa Banglea a Mikea Robinsona a kreativitu Gréka Andreasa Zapatinasa s tímom talentovaných mladých Talianov vrátane samotného Giolita.
Nápady jednotlivých členov tímu boli ocenené, ale konečným výsledkom bola vždy práca úzko prepojeného tímu, ktorý spolupracoval. Kreativita, ktorá sa objavila, bola určite inovatívna, niekedy až nekonvenčná, ale vždy mimoriadne použiteľná a funkčná: rozhodnutia mali nielen estetický účel, ale vyplynuli z potreby zlepšiť ergonómiu a celkovú účinnosť vozidla. Čoskoro prišli prvé počítače na podporu podnikania, ale práca s tradičným modelovaním bola stále bežná, odstraňovanie plastelíny alebo ručné vytváranie modelov v mierke 1:1 pomocou sadrovej scaglioly, v procese, ktorý Giolito nazýva "digitálny manuál", pretože bol tiež založený na návrhoch formulárov načrtnutých pomocou počítačov.
Práve v tomto kontexte skupina vedená Chrisom Bangleom a pod dohľadom Ermanna Cressoniho vytvorila Fiat Coupé. Vozidlo malo inovatívny tvar, ale zároveň odrážalo schopnosť výrobcu využívať priemyselné hospodárstvo: originál bol postavený na platforme "Type 2", ktorá už preukázala svoju všestrannosť v segmente C s modelmi Fiat Tipo a Tempra, ako aj s modelmi Lancia Dedra a Alfa Romeo 155.
Vďaka svojmu ultra "avantgardnému" duchu boli línie úplne nové, počnúc kapotou, ktorá vedie do blatníka: originalita riešenia viedla k vytvoreniu výrazu "cofango", kríženca medzi kapotou (cofano) a blatníkom (parafango).
Boky boli vysoké, rovnako ako krátky tretí zväzok, ktorý uzatváral celkový tvar zrezaným chvostom. Bol vystužený rebrami, ktoré ohraničovali zadné blatníky, sledujúc stúpanie sledované kapotou, ktorá predlžovala drážku nad časťou dverí. Presklené plochy uzatvárali štvormiestny priestor pre cestujúcich, ktorý bol oveľa väčší, ako vyzerá zvonku: športové čelné sklo sledovalo ostrý sklon, zatiaľ čo bočné okná zdôrazňovali dynamiku šikmých "škrabancov" na blatníkoch. Zadné okno bolo naštepené na veko batožinového priestoru, čím sa vytvorila typická trojobjemová silueta, ktorá sa vzadu vyznačovala dvojitými okrúhlymi zapustenými svetlami.
Originalita nových štylistických prvkov bola zladená s sugestívnymi pretekárskymi detailmi, ktoré umocnili športový pocit: od agresívneho predného nasávania vzduchu cez viditeľný kovový uzáver palivovej nádrže s rýchloupínacou bezpečnostnou západkou a od predných svetlometov s dvojitým bublinkovým krytom až po štyri okrúhle zadné svetlá. Vo vnútri palubná doska s priečnym pásom v rovnakej farbe ako karoséria pripomínala športové autá z minulosti, ktorých palubná doska bola natretá tak, aby ladila s karosériou. Čo sa týka tvaru, dôraz bol kladený na aerodynamiku, ktorú zdôraznilo výrazné zužovanie kapoty a kľučky dverí "zapustené" do stĺpika.
Giolito rozpráva anekdotu, ktorá sa odohrala počas prezentácie finálneho prototypu vedeniu spoločnosti. Pokiaľ ide o vlnitú kapotáž svetlometov, niektorí namietali, že neumožňuje inštaláciu systémov stieračov svetlometov. Architekt Cressoni odpovedal výrečne, vytiahol z vrecka handričku, ktorou pohladil priehľadný prvok, a svoje gesto sprevádzal vetou: "Čistia sa s láskou". Kapotáže chrániace svetlomety zostali ešte viac zušľachťovať pôvodný štýl kapoty.
Zdroj: Fiat Heritage Hub
Kontakt
FiatCoupe Cz/Sk Slovenská Republika
+421911 933 022
Česká Republika
+420775876608 officefiatcoupeclub@gmail.com